Aktualności

UWAGA NA OSZUSTÓW, NIE DAJ SIĘ NABRAĆ!

Data publikacji 08.10.2024

Pomimo licznych apeli oraz szeroko zakrojonych akcji profilaktyczno-edukacyjnych, Policja każdego dnia odnotowuje przypadki oszustw dokonywanych na tzw. ,,legendę’’, m. in.: „na wnuczka”, „na policjanta”, ,,na pracownika banku'' czy ,,na kuriera’’. Ofiarami tych przestępstw padają zarówno seniorzy, jak i osoby w średnim wieku. Funkcjonariusze regularnie ostrzegają także przed oszustwami na OLX. Oszuści często wykorzystują popularność serwisów takich jak OLX do wyłudzania pieniędzy lub danych osobowych.

Najczęściej spotykane metody oszustw na platformach sprzedażowych:

1. Fałszywe linki do płatności: Oszuści kontaktują się najczęściej za pośrednictwem aplikacji WhatsApp. Wysyłają linki do fałszywych stron, które imitują strony bankowe lub płatnicze, zachęcając do podania danych karty kredytowej.

2. Podszywanie się pod kupujących: Oszuści kontaktują się z osobą sprzedającą i twierdzą, że chcą natychmiastowo kupić przedmiot. Następnie wysyłają fałszywe potwierdzenia przelewów, które w rzeczywistości nigdy nie zostały zrealizowane.

3. Fałszywe przesyłki: Oszust prosi o opłacenie przesyłki kurierskiej za pomocą linku, który prowadzi do strony wyłudzającej dane bankowe.

4. Oszustwa na zaliczki: Oszuści proszą o wpłatę zaliczki za rezerwację towaru, a po jej otrzymaniu znikają, nie wysyłając przedmiotu.

Apelujemy o ostrożność, unikanie wchodzenia w nieznane linki, a także korzystanie wyłącznie z oficjalnych kanałów komunikacji i płatności oferowanych przez OLX. Ważne jest również, aby weryfikować tożsamość kupujących i sprzedających oraz nie podawać wrażliwych danych przez internet.

 

Kilka słów o pozostałych sposobach działania oszustów…

Oszustwa dokonywane ,,na legendę'' to forma przestępstwa, w której oszuści tworzą fałszywe historie, aby zdobyć zaufanie ofiary i wyłudzić od niej pieniądze, informacje osobiste lub inne korzyści. Często odwołują się do emocji, presji czasu lub fałszywego autorytetu. Oto kilka najczęściej spotykanych metod oszustw tego typu:

  • Oszustwo ,,na wnuczka’’ - Oszust dzwoni do osoby, zazwyczaj starszej, podając się za wnuczka lub innego bliskiego członka rodziny. Twierdzi, że znajduje się w nagłej sytuacji (np. wypadek, potrzeba operacji, problem prawny) i pilnie potrzebuje pieniędzy. Ofiara, wierząc, że pomaga bliskiej osobie, przekazuje oszustowi gotówkę, często przez pośrednika (będący w potrzebie członek rodziny nigdy nie może odebrać „pożyczki” osobiście, bo właśnie załatwia ważną sprawę, ale ma znajomego, który się po nią chętnie zgłosi)
  • Oszustwo ,,na policjanta’’ - Oszuści dzwonią do ofiary, podając się za funkcjonariuszy, CBŚP (Centralne Biuro Śledcze Policji) lub innej służby. Tworzą historię o rzekomej akcji policyjnej przeciwko przestępcom, którzy mają dostęp do konta bankowego ofiary. Wzywają do przekazania pieniędzy, pod pretekstem ich zabezpieczeni, lub prosi o dane do konta bankowego. Ofiara przekonana, że bierze udział w śledztwie, przekazuje środki.
  • Oszustwo ,,na pracownika banku’’ - Oszuści dzwonią do ofiary, podając się za pracowników banku i informują o ,,podejrzanej aktywności’’ na koncie. Tworzą historię o konieczności natychmiastowego zabezpieczenia środków, sugerując przelanie ich na inne, rzekomo bezpieczne konto lub podanie danych logowania.
  • Oszustwo ,,na kuriera’’ - Oszust podszywa się pod pracownika firmy kurierskiej, twierdząc, że paczka nie może zostać dostarczone z powodu brakującej opłaty lub błędnych danych. Ofiara, przekonana, że płaci za usługę kurierską, przekazuje oszustom pieniądze lub dane karty płatniczej.

 

Zapamiętaj!

Prawdziwi funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Policjanci nigdy przez telefon nie wypytują o dane personalne oraz ilość oszczędności i miejsca ich przechowywania. Nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanym osobom lub pozostawienie ich we wskazanym przez nich miejscu. 

Zachowaj czujność. Jeśli ktoś będzie chciał cię oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończ rozmowę telefoniczną! Nie wdawaj się w rozmowę z oszustem. Poinformuj o podejrzanym telefonie kogoś bliskiego. 

Ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych przez wiele lat oszczędności. 

W sytuacji, kiedy masz podejrzenia - zawsze dzwoń na numer alarmowy 112.

  • Uwaga na oszustów
Powrót na górę strony